Je kind een time-out geven? Of liever een time-in?

Tips en advies

Je hebt er vast eerder over gehoord: een kind een time-out geven om even ‘af te koelen’. Laat ik eerst benoemen dat het effect van het geven van een time-out aan kinderen, niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden. De meningen over een time-out zijn dan ook verdeeld. Sommige opvoeders vinden het een gepaste straf als een kind onwenselijk gedrag vertoont. Andere opvoeders zetten deze methode liever niet in. In deze blog zal ik - pedagogisch coach bij Kindergarden - toelichten welke visie wij bij Kindergarden hierop hebben.

Peuter

Een time-out bij ongewenst gedrag?

Wanneer een kind ongewenst gedrag vertoond, gaan wij ervan uit dat daar altijd een reden achter zit. De vraag is dus: help je een kind echt door hem of haar op de trap te zetten? En leren kinderen omgaan met hun emoties, wanneer ze deze in hun eentje op de gang moeten verwerken? Bij Kindergarden denken we van niet. Wanneer we kinderen afzonderen, zijn ze vaak boos dat we ze onrecht aandoen en voelen zich onbegrepen. Of ze zitten gewoon hun tijd uit, zonder hun emoties te verwerken of echt na te denken over wat er gebeurd is.

Het gedrag zal op korte termijn wegblijven; enkel omdat ze liever geen time-out meer krijgen - en niet omdat ze geleerd hebben dat hun gedrag onwenselijk was.

Wij kiezen voor een time-in: sámen met een kind een pauze nemen.

Maar hoe leren kinderen dan dat hun gedrag onwenselijk is?

Wij kiezen voor een ‘time-in’. Dit houdt in: sámen met een kind een pauze nemen. Dit is helpend wanneer een kind hulp nodig heeft bij het kalmeren of bij het omgaan met moeilijk gedrag. Je haalt bij deze methode een kind wel degelijk uit de situatie, dus eigenlijk ook een time-out, alleen het grote verschil is dat je als volwassene in verbinding blijft met het kind. Dit kan buiten de groep of ruimte plaatsvinden, maar wel samen.

Zie troosten dus niet als een beloning op gedrag. Wanneer je de gevoelens van een kind verwoord, help je een kind omgaan met zijn/haar eigen emoties. Door dit samen te doen binnen een veilige setting, kalmeer je een kind om vervolgens gedrag te kunnen bespreken en te herstellen. Een kind leert zo welk gedrag onwenselijk is, je krijgt de kans te bespreken welk gedrag wel wenselijk is door alternatieven te bieden en een kind leert vooral dat emoties er mogen zijn.

Hoe doe je dat precies: een time-in geven aan je kind?

Hierbij een aantal tips bij het geven van een time-in:

  • Benoem het gedrag dat je ziet en dus de reden dat je een kind heel even meeneemt.

  • Kies een plekje waar jullie samen afgezonderd van de groep even tot jezelf kunnen komen.

  • Om een kind te laten ontladen, kan het in dit moment helpend zijn iets samen te doen: een werkje, spelletje of bijvoorbeeld een boekje lezen.

  • Biedt alternatieven voor het gedrag dat je zag en blijf emoties verwoorden.

  • Wanneer je ziet dat een kind weer verder kan, benoem dit ook: “Ik zie dat je rustig bent. Nu kun je weer verder bouwen in de bouwhoek.”

Marjolein Pereira Gligo - den Otter is pedagogisch coach bij Kindergarden en deelt regelmatig haar pedagogisch kennis en mooie verhalen uit de praktijk.

Marjolein Pereira Gligo - den Otter
Pedagogisch coach

Misschien ook interessant voor jou...