Waar is onze werkwijze op gebaseerd?

Kinderen van 4 tot 12 jaar ontwikkelen zich razendsnel, ieder op zijn of haar unieke manier. Alle aandacht en begeleiding op onze BSO’s staan daarom in het teken van die persoonlijke ontwikkeling. Hoe we dit doen, hebben we vastgelegd in ons pedagogisch programma Wereldwijs. Hierin leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding vormgeven en waarom we het zo doen.

Van chillen tot creëren

Kinderen moeten vrij zijn om te doen waar ze zin in hebben en zich goed bij voelen. Even tot rust komen, alleen of met vriendjes, of samen met een pedagogisch medewerker. Ook zijn ze vrij om de keuze te maken om zelf iets te maken. We dagen ze uit door allerlei materialen en voorbereide activiteiten aan te bieden, maar uiteindelijk beslissen de kinderen zelf wat zij die dag gaan doen. Creativiteit en fantasie krijgen hier in de vrije hand: er is voor iedereen iets aantrekkelijks. 

Gaaf toch?

Kinderen kunnen kiezen om zelfstandig of samen met de pedagogisch medewerker aan de slag te gaan met de materialen in het atelier zoals hout, klei, ecoline, steen en verf. De pedagogisch medewerker leert de kinderen hóe je met het materiaal werkt en de kinderen zijn vrij om zelf te bedenken wát zij willen maken. Wat dacht je van een zelfgemaakte sleutelhanger door hout te branden? Of het zelf op maat zagen en in elkaar lijmen van een pennenbakje voor op je bureau thuis, of een kunstwerk van mozaïekstenen maken, ecoline spatten of een voorwerp van speksteen fabriceren? 

Vriendschappen voor altijd

Er ontstaan mooie vriendschappen op onze BSO, en dat is belangrijk voor het ontwikkelen van de eigen identiteit. Als individu je staande houden in een grotere groep is een leerzaam, leuk en soms moeilijk proces. Onze pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen hierin. Kinderen in de BSO-leeftijd horen namelijk graag bij een groep, want dat geeft een gevoel van veiligheid waarin ze zich vervolgens goed kunnen ontwikkelen. Ze vergelijken zichzelf met anderen en ontdekken de effecten van hun gedrag, waardoor je ze ziet groeien!

Meer invloed? Meer betrokken!

De BSO is de plek waar je kind meer verantwoordelijkheid voelt en neemt. Het heeft het gevoel dat het serieus genomen wordt, dat volwassenen vertrouwen in hem of haar hebben. Kinderen voelen zich juist meer betrokken als zij zelf invloed hebben op hun eigen omgeving. Wij dagen ze daarom uit om mee te denken over de invulling die we geven aan de BSO. Ze hebben bijvoorbeeld een stem in de opzet van het activiteitenprogramma op de vestiging. Ze geven aan wat zij willen doen met hun vrije tijd en onze pedagogisch medewerkers houden daar zoveel mogelijk rekening mee.

Eigen mening vormen

We staan altijd open voor ideeën en initiatieven van de kinderen. We luisteren, stellen vragen, zijn nieuwsgierig naar wat kinderen denken en voelen, en bieden ruimte voor eigen oplossingen. We laten de kinderen echt participeren in wat er gebeurt. Hiermee helpen we de kinderen te leren een eigen mening te vormen en de mogelijkheid deze mening te uiten.

Kindervergadering is cool

Elk kwartaal houden we een kindervergadering op de BSO. Kinderen kunnen zich opgeven als vertegenwoordiger en mogen dan als adviseur aan de slag. We willen namelijk weten wat zij vinden van de invulling van de (vakantie)activiteiten en het speel- en spelletjesaanbod. Ook horen we graag wat er verder ‘speelt’ op de vestiging. Uit deze vergaderingen zijn de mooiste initiatieven ontstaan. Zoals een tijdelijk lokaal waar we schooltje spelen of een spaarplan voor een speciaal Lego-pakket. Geweldig toch?

    ​​​​