Kinderen van 4 tot 12 jaar ontwikkelen zich razendsnel, ieder op zijn of haar unieke manier. Alle aandacht en begeleiding op onze BSO’s staan daarom in het teken van die persoonlijke ontwikkeling. Hoe we dit doen, hebben we vastgelegd in ons pedagogisch programma Wereldwijs. Hierin leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding vormgeven en waarom we het zo doen.
Meer invloed? Meer betrokken!
De BSO is de plek waar je kind meer verantwoordelijkheid voelt en neemt. Het heeft het gevoel dat het serieus genomen wordt, dat volwassenen vertrouwen in hem of haar hebben. Kinderen voelen zich juist meer betrokken als zij zelf invloed hebben op hun eigen omgeving. Wij dagen ze daarom uit om mee te denken over de invulling die we geven aan de BSO. Ze hebben bijvoorbeeld een stem in de opzet van het activiteitenprogramma op de vestiging. Ze geven aan wat zij willen doen met hun vrije tijd en onze pedagogisch medewerkers houden daar zoveel mogelijk rekening mee.
Eigen mening vormen
We staan altijd open voor ideeën en initiatieven van de kinderen. We luisteren, stellen vragen, zijn nieuwsgierig naar wat kinderen denken en voelen, en bieden ruimte voor eigen oplossingen. We laten de kinderen echt participeren in wat er gebeurt. Hiermee helpen we de kinderen te leren een eigen mening te vormen en de mogelijkheid deze mening te uiten.
Kindervergadering is cool
Elk kwartaal houden we een kindervergadering op de BSO. Kinderen kunnen zich opgeven als vertegenwoordiger en mogen dan als adviseur aan de slag. We willen namelijk weten wat zij vinden van de invulling van de (vakantie)activiteiten en het speel- en spelletjesaanbod. Ook horen we graag wat er verder ‘speelt’ op de vestiging. Uit deze vergaderingen zijn de mooiste initiatieven ontstaan. Zoals een tijdelijk lokaal waar we schooltje spelen of een spaarplan voor een speciaal Lego-pakket. Geweldig toch?