Zo maak jij thuis een leerzame speelplek voor de jongste kinderen

Tips en advies
Baby Dreumes Peuter

Een peuter weet al heel goed waar dingen opgeruimd liggen in huis en maakt daardoor bewuste keuzes voor spel, door dit zelf te pakken. Een baby of dreumes van 0 - 2 jaar leert door ontdekkingen, die meestal per ongeluk ontstaan. Vandaar dat ze vaak de hele ruimte doorgaan op ontdekkingstocht. Jij kunt je kind hierbij helpen door een fijne, leerrijke speelplek te creëren. En dit kan ook gewoon in de woonkamer! Ik geef je in deze blog tips hoe jij thuis een leerrijke omgeving creëert voor je kindje tot 2 jaar.

Een leerrijke speelplek: zo doen we het bij Kindergarden

Bij Kindergarden hebben we al het materiaal op kindhoogte liggen. Ook is er in elke hoek of open kast uitdagend materiaal te vinden. Nu hoor ik jullie denken, maar dat kan in m’n woonkamer helemaal niet, daar staan ook dingen waar ze niet mee mogen spelen. Begrijpelijk, maar het volgende is hierbij belangrijk: vanaf een bepaalde leeftijd kan je kind pas omgaan met bepaalde regels. 
 


Een plek om vrij te ontdekken

Op jonge leeftijd leert je kind door nieuwsgierig te zijn en op ontdekking te gaan. En dat blijven ze doen, ook al zeg je herhaaldelijk dat iets niet mag. Het brein kan dat nog niet aan. Door constant ‘nee’ te zeggen tegen je kind, beperken we het in z’n vrijheid. Je kind verdient een plek in het huis waar er geen gevaar is en waar het vrij mag ontdekken. 

Mijn advies: het beste is in je woonkamer wat tijdelijke aanpassingen te doen, zodat er enkel aantrekkelijke en veilige prikkels zijn. Het is goed mogelijk dat je daardoor besluit de eerste 2 jaar je kandelaar of lievelingsplant ergens anders te plaatsen, waar je kind er niet bij kan. 


5 tips voor een leerrijke speelplek bij je thuis 

Hieronder onze tips om je woonkamer om te toveren tot een leerrijke omgeving:

  • Plaats een open vakkenkast met in elk vak iets om mee te spelen. Zo kunnen ze daar steeds weer op af om hun eigen keuzes te maken, zonder dat ze jou nodig hebben om speelgoed aan te geven.

  • Zet in of bij de keuken een mandje op de grond met bijvoorbeeld wat pannetjes, pollepels en een schuursponsje. Dit voorkomt dat je keukenlades worden opengetrokken en zo kan er toch met realistisch materiaal gespeeld worden, bijvoorbeeld wanneer jij kookt. 

(lees verder onder de afbeeldingen)


  • Biedt enkel passief speelgoed aan. Dat is speelgoed dat een beroep doet op de creativiteit van je kind; het heeft geen aan- en uitknop en het doet niets. Het is vaak eenvoudig en komt pas tot leven in de handen van je kind. Denk aan houten blokken, knuffeldoeken, grote plastic ringen, metalen- of houten bakjes.

  • Hou het vooral simpel en overzichtelijk. Geen kisten of manden vol, maar bijvoorbeeld 1 puzzel in een laag kastje en een klein mandje met passief speelgoed. Zodat er geen overprikkeling ontstaat. 

  • Ruim het tussendoor vaak op, zodat je kind steeds weer opnieuw uitgedaagd wordt. En door jou dit steeds te zien doen gaat hij/zij het op een gegeven moment zelf ook doen. Imiteren is leren. 

Ook na de dreumesleeftijd kun je deze tips gebruiken om speelgoed op een aantrekkelijke manier aan te bieden (o.a. mandjes, vakkenkast). Pas dan vooral de materialen die je gebruikt aan op de leeftijd van je kind. Bij een oudere leeftijd horen weer andere uitdagingen.  

Veel speelplezier voor jouw kleintje(s)!

Ontdek onze werkwijze!

Ieder kind heeft aandacht en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen. In Wereldwijs, ons pedagogisch programma, leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding geven en waarom we het juist op die manier doen.

Lees meer over de werkwijze van Kindergarden

Marjolein Pereira Gligo - den Otter is pedagogisch coach bij Kindergarden en deelt regelmatig haar pedagogisch kennis en mooie verhalen uit de praktijk.

Marjolein Pereira Gligo - den Otter
Pedagogisch coach