Samen knutselen

Activiteiten
Dreumes Peuter BSO

Knutselen, erg leuk en leerzaam voor je kind maar door de waan van de dag is het als ouder niet altijd makkelijk om met creatieve ideeën te komen. Pedagogisch expert Tessa geeft simpele tips om hier weer een leuke draai aan te geven.

Creatief bezig zijn is voor peuters ontzettend leerzaam. Hun zintuigen worden geprikkeld en de cognitieve ontwikkeling wordt gestimuleerd. Door te knutselen maken kinderen kennis met verschillende materialen en kunstvormen. Ook krijgen kinderen de mogelijkheid zich te uiten door middel van kunstzinnige expressie. Het is belangrijk om de kinderen mee te laten denken en mee te nemen in het proces. Het gaat om het proces, niet het eindresultaat. Hoe meer kinderen zelf doen, hoe trotser ze zijn!

Hierbij een aantal tips tijdens het knutselen:


Het bedenken

  • Het is belangrijk om een knutselactiviteit te laten aansluiten op de behoefte en belevingswereld van een kind. Door het te laten aansluiten op iets dat op dat moment in de wereld van je kind wek je meer interesse.

  • Je kan zelf een activiteit bedenken maar om het echt vanuit het kind te laten komen kan je een gesprek beginnen met je kind en samen tot een idee komen. Door een gesprekje te voeren stimuleer je ook nog eens de taal- en spraakontwikkeling. Win-win!

  • Wat ik zelf erg leuk vind is om te gaan voorlezen en aan de hand van alles wat we in het boek gezien en gehoord hebben een knutselactiviteit te verzinnen.

De materialen 

Ook het kiezen van de materialen kun je als een leermoment voor je kind beschouwen. Betrek hem bij het bedenken welke materialen jullie kunnen gebruiken. Zo oefent je kind ook met het maken van keuzes en nemen van beslissingen. Door verschillende materialen aan te bieden leren kinderen werken met verschillende materialen.

Tip: Kijk eens of je nog kosteloos materiaal hebt liggen. Denk hierbij aan toiletrollen, lege doosjes, plastic doppen etc. Zo leer je je kind ook nog eens dat producten heel makkelijk hergebruikt kunnen worden.


Aan de slag

Als je eenmaal aan de slag gaat kun je je kind laten beslissen waar hij mee begint en hoe hij de activiteit invult. Wil hij bijvoorbeeld veertjes opplakken zonder lijm? Prima! Zo leert hij dat er lijm nodig is en al doende leren kinderen.


Afronden

Net als dat je heel bewust bent begonnen met een activiteit is het ook heel goed om de activiteit met aandacht af te ronden. Deze manier van begrenzen geeft een kind zekerheid en laat ze voorbereiden op een volgend moment binnen de dagindeling. Het ene kind geeft heel makkelijk aan klaar te zijn met een activiteit en de ander vindt het lastig om af te ronden. Hier kun je als ouder een handje helpen door ze na een gegeven moment te vragen of ze denken klaar te zijn. Je kan eventueel ook met je kind afspreken dat ze bijvoorbeeld nog drie dingen mogen opplakken en het daarna af is.

Kortom, met je peuter knutselen is niet alleen leuk maar is ook een ontzettend mooi leermoment! Daarbij geeft het jou ook even de kans om in alle rust je koffie te drinken, je e-mails te lezen of gewoon even bij te komen van een drukke dag ;-).

Ontdek onze werkwijze

Ieder kind heeft aandacht en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen. In Wereldwijs, ons pedagogisch programma, leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding geven en waarom we het juist op die manier doen. 

Lees meer over de werkwijze van Kindergarden