Je baby laten kiezen

Tips en advies
Baby

“Een kind dat de kans krijgt zelfstandig en in zijn eigen tempo te leren en onderzoeken, leert beter staan, zitten, spreken en denken.” Binnen Kindergarden werken we graag met deze gedachte van Emmi Pikler (kinderarts en pedagoge) . Maar hoe zie je dat terug op bijvoorbeeld de babygroepen?

Gevoel van veiligheid en zelfstandigheid

Een pedagogisch medewerker die respect, geduld en aandacht heeft voor de keuzes die een baby maakt, geeft de baby een gevoel van veiligheid en zelfstandigheid. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik een aantal voorbeelden uit de praktijk vertellen. Een baby ontwikkelt zich in zijn motoriek beter als zij zich immers vrij kunnen bewegen. 


Een aantal voorbeelden

Op één van de foto’s zie je baby Loiza op de speelmat liggen. Ik heb verschillende materialen om haar heen gelegd die ze kan zien en pakken. Op deze manier maak ik niet de keuze voor haar, maar maakt zij de keuze vanuit haar interesse. Aan haar houding en haar blik zie je dat ze gekozen heeft voor de Pikler bal. Goede keuze Loiza!

 

Tekst gaat verder onder afbeelding.

De speelmat

Ik licht de speelmat graag toe omdat dit soort stevige matten uitdagen tot bewegen en een baby niet beperkt zal worden in zijn bewegingen. In een box draaien de kinderen zich vaak vast en zijn ze meer beperkt. Ze gaan dan vaak huilen uit frustratie omdat ze niet meer verder komen. Op de groepen gebruiken we de box alleen voor de allerkleinsten die nog niet alle kanten op draaien. Voor hen biedt een box juist extra geborgenheid en veiligheid. De speelmat heeft overigens ook een sociaal aspect, want dit is de plek waar de kinderen elkaar ontmoeten. We zien dan vaak blije en tevreden baby’s die ieder op hun eigen wijze zich gedragen op de speelmat.


Het eetmoment

Ook tijdens het eten is het belangrijk dat baby’s zich betrokken voelen. Zoals je op de foto kunt zien zit baby Loiza bij mijn collega op schoot. Op schoot voeden zorgt bij de allerkleinsten voor het opbouwen van een vertrouwensband. Wij kunnen ons aanpassen aan de bewegingen van het kind, een wipper of een stoeltje kan dit niet. Daarnaast kunnen we goed contact maken met het kind en zorgt de fysieke nabijheid voor een extra boost voor de baby. Ze zijn na het voeden op deze manier vaak erg tevreden.


De Pikler methode

Baby’s die in een leeftijdsfase zitten dat ze alles zelf willen doen, weigeren vaak hulp. Het mondje blijft dicht en ze schudden nee. Zelf kunnen ze het ook nog niet helemaal dus dan belandt het eten overal behalve in de mond. Daarom passen we hier ook de Pikler methode toe. Tijdens het eten geef ik daarom regelmatig de kinderen ook zelf een (leeg) bakje en lepel. Het is verbazingwekkend hoe goed dit werkt. Het kind voelt zich namelijk gezien en kan tegelijk oefenen met de lepel. Een win-win situatie dus!

Ontdek onze werkwijze

Ieder kind heeft aandacht en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen. In Wereldwijs, ons pedagogisch programma, leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding geven en waarom we het juist op die manier doen. 

Lees meer over de werkwijze van Kindergarden