Spelen met open eind materiaal
Bij Kindergarden wordt veel gebruik gemaakt van open eind materiaal. Maar wat is dat eigenlijk? Met dit soort materialen kunnen kinderen hun eigen spel verzinnen en wordt de fantasie geprikkeld. De materialen hebben geen vaste betekenis en daarom kan er dus eindeloos mee geëxperimenteerd worden. Zo kan een schelpje de ene dag een drinkbakje zijn en de andere dag voor iets heel anders worden gebruikt.
Experimenteren gaat dus vaak makkelijker met materialen waar je meerdere mogelijkheden mee hebt. Dit in tegenstelling tot materialen met één doel, zoals bijvoorbeeld een puzzel. Dit noemen we gesloten materiaal. Ik ben Marieke Vlasveld, pedagogisch expert bij Kindergarden en in deze blog vertel ik meer over open eind materialen en hoe je hier thuis mee aan de slag kan.
Waarom is het gebruik van deze materialen zo goed?
Volgens inspirator Reggio Emilia zijn de ervaringen die kinderen tijdens het onderzoeken van de omgeving opdoen enorm waardevol. De ervaringen tijdens dit proces zijn dus belangrijker dan het eindresultaat. Er is eigenlijk geen goed of fout. Open eind materialen prikkelen de zintuigen en stimuleren in het spel de verschillende ontwikkelingsgebieden.
Welke materialen kun je gebruiken?
Ik maak graag de vergelijking met het opzetten van een speciale bril. Ik betrap mijzelf er op regelmatig op zoek te zijn naar bruikbaar materiaal, terwijl ik eigenlijk om een hele andere reden op een plek was. Wanneer je eenmaal met de open eind bril naar materialen kijkt, kun je deze moeilijk afzetten. Weet je wat nu zo mooi is aan dit materiaal? Dat bijna alles bruikbaar is als open eind materiaal. In de natuur vind je takken, stenen, bladeren, aarde, schelpen en bloemen. Binnenshuis is de keuken een verzamelplaats voor bruikbare materialen. En misschien staat er op zolder nog een oude doos met schatten waarvan je het bestaan niet meer af wist? Bijna alles is bruikbaar, hoe leuk!
6 Tips om thuis aan de slag te gaan
1. Zorg voor een divers aanbod van materialen.
Ga op zoek in eigen huis, in de natuur, kringloopwinkels of hobbywinkels. Kijk eens tussen de keukenbenodigdheden of in de decoratiehoek.
2. Bied de materialen op een aantrekkelijke manier aan
Bied de materialen op een aantrekkelijke manier aan, zodat de kinderen verleid worden tot spel. Je kunt de materialen sorteren en presenteren in mandjes. Peuters oefenen graag met sorteren. Een oude theedoos met verschillende vakken stimuleert de mogelijkheid tot ordenen en sorteren.
3. Geef tijd om te wennen
Voor sommige kinderen kan open eind materiaal even wennen zijn. Geef ze de tijd om te wennen aan deze manier van spel. Help ze een eindje op weg door zelf voorbeelden te geven van wat je ermee kunt doen.
4. Bied materiaal aan op een tafel
Om de speelruimte op een positieve manier af te bakenen, kun je de materialen aanbieden op een tafel. Op de grond kun je bakken of dienbladen met opstaande randen gebruiken. Voor extra verrijking kun je de bakken vullen met bijvoorbeeld water, zand of klei.
5. Combineer open eind materiaal met gesloten materiaal
Combineer open eind materiaal met gesloten materiaal, zodat kinderen alle kanten op kunnen. Speelfiguren en voertuigen kunnen het fantasiespel verrijken. Je kunt de speeldieren aanbieden op thema. Denk aan boerderij, safari, bos, winter of dinosauriërs. Op deze manier leren kinderen spelenderwijs welke dieren op aarde met elkaar leven.
6. Let op veiligheid
Laat je kind zelf spelen en ontdekken, maar let op de veiligheid. Bied materialen passend bij de leeftijd aan. Laat je inspireren en veel plezier!